Lasagne

10-12 port

22-24 lasagneplattor

Köttfärssås:
3/4 kg nötfärs, älgfärs eller lammfärs
3 msk margarin
5-6 gula lökar
2 brk krossade tomater á 400-500 g
4-5 msk tomatpuré
2 buljongtärningar
2 tsk smulad basilika
2 vitlöksklyftor
salt, peppar

Ostsås:
1 l mjölk
1 dl vetemjöl
50 g margarin
5-6 dl riven lagrad ost (200 g)
(salt)

Gör så här:
Köttfärssåsen: Skala och hacka löken. Hetta upp en stekpanna, lägg i fettet. Bryn köttfärsen, halva mängden i taget, rör den smulig med en gaffel. Lägg över den i en stor gryta (3-4 l). Fräs löken efter köttfärsen. Häll i lite vatten (½-1 dl) och häll lök och sky i grytan. Tillsätt burktomater, tomatpuré, buljongtärningar, kryddor och ev pressad vitlök. Koka under lock på svag värme ca 20 min. Smaka av med lite salt och peppar.

Ostsåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken till en slät redning. Koka upp resten av mjölken med fettet. Häll i redningen under omrörning, rör tills det kokar upp igen och koka 3-4 min på svag värme. tag kastrullen från värmen och rör ner ca 
3 dl av den rivna osten och smaka av med salt.

Smörj långpannan. Häll på hälften av ostsåsen och bred ut den. Varva plattorna i tre lager med köttfärssås i de två mellanvarven. Bred ut resten av ostsåsen överst. Så långt kan lasagnen göras klar i förväg, täckas med folie och förvaras svalt i till nästa dag. Eller också kan den gratineras direkt.
Strö över resten av osten. Gratinera mitt i ugnen, varm lasagne 15-20 min i 225*, kall lasagne ca 30 min i 200*



(foto privat)