Knäckpaj

Denna paj gjorde jag till efterrätt ikväll, tyvärr blev det ingen favorit i vår familj, endast min snälla man som tyckte om den, men säg när han inte gillar min mat, han är den bäste som finns att laga mat till för han äter det mesta.

Knäckpaj  

8-10 pers

2 ½ dl vetemjöl
100 g smör
2 msk socker
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
1 ½ dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
1 dubbeldajm

2 dl matlagningsyoghurt till servering

Gör så här:
Hacka ihop mjöl, smör, socker och äggula och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut i en form, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt i ca 10 min.
Sätt ugnen på 150*. Nagga pajskalet och förgrädda i 10 min.
Vispa under tiden ihop ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i smöret och häll smeten i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i 40 min.
Hacka dajmen och strö över den. Låt kallna.
Servera pajen kall med yoghurt.