Choriziofylld fläskfilé med tomatsås och saffransris

Mmmmmm så underbart gott detta var, blev en klar favorit hemma hos oss.

Choriziofylld fläskfilé med tomatsås och saffransris

Till 4 pers

1 fläskfilé ( ca 600 g)
12 gröna oliver med pimiento (jag uteslöt oliverna)
50 g tunt skuren chorizosalami
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar

Marinad och sås         
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
rivet skal och pressad saft från en apelsin (ca 3/4 dl)
1 dl rödvin
2 msk olivolja
2 tsk strösocker
1 brk krossade tomater (400 g)
3 msk tomatpuré
1 tsk salt
1krm nymald svartpeppar
½ dl strimlaf bladpersilja

Saffransris         
6 dl vatten
1½ hönsbuljongtärning
1 pkt saffran
3 dl långkornigt ris
1 röd paprika
200 g frysta haricots verts

Gör så här:     
1. Putsa fläskfilén och sär ett längsgående snitt. Vik upp köttet och gör ett nytt snitt så att det blir som en platta. Skiva oliverna. Strö oliverna över köttet och lägg på chorizon. Rulla köttet så hårt som möjligt och fäst ihop med tandpetare.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Blanda lökahacket med apelsinskal och apelsinsaft, rödvin, olivolja och socker. Häll marinaden över köttet och låt det stå i rumstemperatur medan grillen värms.
3. Ta upp köttet, häll av marinad och lök i en kastrull. Salta o peppra. Grilla runt om ca 30 min till 70* innertemperatur. Låt köttet vila 10 min.
4. Häll de krossade tomaterna i marinaden, tillsätt tomatpuré, salt o peppar. Låt såsen koka utan lock ca 25 min. Mixa såsen slät med mixerstav och blanda i persiljan.
5. Saffransris Koka upp vatten, buljongtärningar och saffran. Tillsätt riset, koka under lock ca 20 min. Kärna ur och strimla paprikan. Lägg paprika och bönor ovanpå riset när ca 5 min återstår av koktiden.
6. Skär köttet i skivor. Servera med tomatsås, saffransris och gröna salladsblad.

#1 - - Robban:

Lät ju gött det där... Måste nog käka nu....