Äntligen har julbaket börjat.....

Jadå, ikväll till sonens stora lycka blev det äntligen lite julbak. När Nellie var i stallet med mormor så bakade vi världens bästa lussekatter, de är såååååå goda samtidigt som vi gjorde middag. Ikväll blev det currykorv med ris, är som korv stroganoff fast med currysås, smaskens.

Saftiga Lussekatter ca 50 st

150 g smör el margarin
1½ dl vit baksirap
50 g jäst för söta degar
250 g mager kesella
1 ägg
2 kuvert saffran
½ tsk salt
ca 23 dl vetemjöl

Garnering                                    Ugn 250*
russin

Pensling
1 ägg

Gör så här:
1.
Rör matfettet och sirapen vitt och poröst.
2. Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken och kesellan fingervarmt och häll över jästen. Rör om tills jästen är upplöst.
3. Tillsätt ett par matskedar av matfettsblandningen, ägget och saffranen som stötts till pulver med saltet.
4. Blanda ner 15 dl av mjölet och arbeta snabbt samman till en lös men slät deg. Täck degen med en bakduk och låt vila ca 30 min.
5. Tillsätt resten av matfettsblandningen i degen och därefter det sparade mjölet. Arbeta degen blank och smidig
6. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och skär upp den i mindre bitar beroende på hur stora bullar man vill göra. Forma till lussekatter och ställ på en bakplåtspappersklädd plåt, tryck i russin och låt jäsa ca 30 min.
7. Grädda i ugn ca 7 min.
8. Låt svalna och ät o njut!!!!!

Efter middagen va det så dags för pepparkakorna och till Jespers stora lycka stannade mormor och var med i pepparkaksbaket.



Lite fusk var det i år eftersom vi köpte färdig deg men nästa år blir det nog av att göra en egen. En kollega på jobbet är fantastisk på att baka så jag tänkte fråga om jag kan få hennes recept, som ska vara väldigt bra.

Här är kvällens resultat



Ja så klart blev det till att mumsa i sig nybakta lussekatter, pepparkakor och mjölk ikväll,mmmmm.

Nä nu får jag nog krypa till kojs, är ju en dag i morgon också.

Ha de!!