Ugnsstekt Kyckling i Lergryta

 Det är inte särskilt ofta som jag använder min lergryta men ibland så händer det och det blir ju så gott.
 
3-4 port
 
ugn 250˚
 
1 kyckling ( ca1 kg)
3-4 persiljekvistar
2-3 citronklyftor som doppas i dragon
2 msk olja eller flytande margarin
1 tsk salt
1 krm vit- eller svartpeppar
2 tsk äkta soja
 
Blötlägg hela lergrytan i kallt vatten i minst 15 min.
 
Om du använder fryst kyckling så ska den tinas. Skölj kycklingen väl. Lägg persilja och citronklyftor inuti kycklingen. Vrid vingarna bakåt och lås dem på ryggen. 
 
Blanda fettet med salt, peppar och soja. Pensla kycklingen runt om och lägg ner den i lergrytan med bröstet upp, sätt på locket.
 
Ställ in grytan i kall ugn, mitt i ugnen och sätt igång ugnen på 250˚. Låt stå i ca 1 1/2 tim.  Tag ev av locket de sista 15 min för att få mer färg.