Omelettsnurror med lax färskost och picklad rödlök

12 bitar
 
75 g smör
1.5 dl vetemjöl
4 dl mjölk
5 ägg
1/2 tsk salt
smör eller neutral olja
22 g färskost, rumsvarm
200 g skivad kallrökt lax
 
Picklad rödlök
 
2 små rödlökar
1 dl strösocker
1/2 dl ättiksprit (12 %)
1 dl vatten
 
  1. Picklad rödlök: Skala och skiva löken tunt, gärna med en mandolin. Koka upp socker, ättika och vatten. Slå den varma lagen över löken och låt svalna.

  2. Smält smöret och vispa i mjölet. Tillsätt mjölken lite i taget under vispning. Låt sjuda 3-5 min, rör då och då. Ta från värmen. Tillsätt ett ägg i taget och vispa kraftigt mellan varje ägg. Salta.

  3. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsplåt, smöra eller olja det lätt och häll ut äggsmeten så att den täcker hela pappret. Grädda omeletten i nedre delen av ugnen ca 11 min. Låt svalna.

  4. Rör färskosten krämig och blanda ner pepparroten. Bred färskosten varsamt över omeletten, lägg på laxskivorna och rulla ihop som en rulltårta från långsidan. Skär i skivor och garnera med picklad rödlök.

     
#1 - - Viveka Ågren:

Hej! Vill så gärna göra omelettsnurrorna inför mitt jul-besök hos min son och hans familj, men jag saknar mängden smält smör/olja som man enligt receptet ska vispa ner mjölet i. Snälla, svara snart! Jag åker till Falun inom några dagar.