Prinsessans Hallontårta

Min underbara dotter gjorde denna alldeles delikata tårta till min födelsedag.

10-12 bitar

Chokladbotten:

150 g smör eller margarin
3½ dl strösocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1½ dl kakao
2 dl mjölk

Hallonmousse:

5 gelantin blad
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde
250 g mixade och passerade hallon

Ugn: 175*

Gör så här:

1. Chokladbotten: Rör samman matfett och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda kakao med mjölk i en kastrull och låt det koka upp. Häll chokladmjölken växelvis med mjölblandningen i äggsmeten.

2. Häll smeten i en smord bröad form, ca 24 cm i diameter, gärna med avtagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 min. Stjälp upp och låt svalna.

OBS! Vår kaka blev väldigt hög och fin så vi fick dela den i tre delar och bara använda understa delen till tårtan.

3. Hallonmousse: Blötlägg gelantinbladen i rikligt med vatten, ca 10 min. Vispa äggulor och florsocker lätt och luftigt i ca 5 min. Vispa grädden fast men inte hård. Krama ur gelantinbladen och smält dem med 1 dl vispgrädde i en kastrull på svag värme. Vänd samman alla ingredienserna till en slät mousse.

4. Diska ur kakformen och lägg tillbaka tårtbotten i den. Fördela moussen ovanpå. Täck med plastfilm och frys.

5. Garnering: Låt tårtan tina 2-3 timmar i kylen. Garnera med hallon och någon choklad dekoration.



(foto:privat)