Semlor

Då jag inte är någon jättefantast av semlor, pg a att jag inte gillar mandelmassa, så har jag fått ett tips om hur man kan göra så att to m jag kan äta dem.

Gör först en vanlig vetedeg:

50g jäst för söta degar
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör eller margarin
1 ägg
1 1/4 dl vit baksirap
½ tsk salt
1 tsk nystött kardemumma
ca 15 dl vetemjöl

1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den fingervarma mjölken. Rör om tills jästen är upplöst.
2. Klicka ner matfettet och tillsätt därefter ägg, sirap, salt och kardemumma (jag uteslöt kardemumman eftersom jag även gjorde vaniljbullar). Rör om.
3. Tillsätt ca 1 l av vetemjölet och rör snabbt samman till en slät men lös deg. Täck med en bakduk och låt jäsa i ca 30 min.
4. Blanda ner det sparade vetemjölet och knåda samman till en blank ock smidig deg.
5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två lika stora bitar. Kavla ut dessa rektangulära.

Fyllning:

1 liten "korv" mandelmassa á 200 g
1 litet ägg
ca 1msk margarin

Rör samman fyllningen.

6. Skär ut fyrkantiga delar ur den utkavlade degen, lägg en klick av fyllningen på varje fyrkant.
7. Nyp i hop alla fyrkanter så att de blir som bullar och lägg dem på bakpappersklädd plåt ,med skarven neråt, och låt jäsa i ca 40 min.
8. Grädda ca 8 -10 min i 250*

Sär av toppen och fyll med grädde och om man vill kan man lägga på en extra klick mandelmassa. Pudra över lite florsocker.



(foto:privat)