Låda Italiano

En rätt som Nellie har ätit ett par gånger hemma hos några av våra kompisar och som hon har blivit stormförtjust i. Det har varit ett evigt tjatande från hennes sida den jag fick receptet om när jag skulle göra denna mat och ikväll blev det. Detta blir absolut en favorit hemma hos oss även mamma och mina svärföräldrar gillade detta.

Låda Italiano          4 port

ca 150-200 g spagetti
salt, vatten

Stuvning:
100 g bacon
1 brk tonfisk ca 200 g
1 gul lök
½ dl klippt persilja
3 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1½ dl grädde
1 ägg

Tillbehör:
2 tomater
1-2 dl riven ost

Koka spagettin knappt mjuk. Spola den med kallt vatten och låt den rinna av. Dela baconskivorna och gör detsamma med tonfisken. Skala och finhacka löken. Hetta upp en stekpanna och lägg först i baconet. När det har blivit hett i pannan, lägg i tonfisk, lök och persilja. Fräs alltsammans en stund.
Strö över mjölet och späd med mjölk och grädde. Låt koka 3-5 min. Tag kastrullen från värmen och rör i ägget. Lägg den kokta spagettin i en smord form. Häll stuvningen över. Skär tomaterna i skivor och lägg över. Strö riven ost på toppen och sätt formen i 250* i ca 15 min. Strö klippt persilja över anrättningen.