Hembakat bröd....

Mackor mackor mackor ja det äts en hel del av det i vårt avlånga land men ibland blir jag så evinnerligt trött på det köpta brödet så idag har jag hunnit med att baka lite också.



Filmjölkslimpor       2 st

13 dl rågsikt
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1-1½ dl lingonsylt
1 ½ dl sirap
7 dl filmjölk

Gör så här:
1. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt sylt, sirap och filmjölk. Rör tills allt är väl blandat.
2. Klicka ner den lösa smeten i 2 smorda bakformar, á 1 ½ liter. Jämna till ytan.
3. Grädda nederst i ugnn i ca 1 timme. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Lycka till!




Dessa goda frallorna kallar jag Lisas frallor för så hette kokerskan på min förra förskola som bakade dessa, världens enklaste. Bra när man har bråttom då de inte tar så lång tid.

45-50 st

1 l degspad (5 dl mjölk+5 dl vatten)
100 g jäst
1 dl socker
1 tsk salt
1 dl matolja (gärna olivolja)
ca 20-25 dl vetemjöl

Värm degspadet till 37* och lös upp jästen i det. Blanda samman alla ingredienserna och baka ut till bullar. Jäs 20 min. Pensla med ägg och strö på vallmofrö eller sesamfrö. Grädda 5-8 min i 250*

De blir klart uppskattade!

Nu får det vara slutbloggat för ikväll. Ha de gott!