Påskflätor

Hembakt bröd är ju bäst men tyvärr inte så ofta jag tar mig tid att baka men ibland så som till vår påskbuffé vi hade.
 
2 st stora bröd eller 12 små
 
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst 
1 1/2 tsk salt
1 msk flytande honung 
13 dl vetemjöl
 
Pensling:
 
1 ägg
1 dl blå vallmofrö
 
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölk och värm till 37*. 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt salt, honung och lite av degspadet. Rör tills jästen har lösts upp. Häll på resten av degspadet och tillsätt mjölet, lite i taget. Arbeta degen minst 10 min. Låt jäsa 30 min.
Forma degen till en tjock rulle och dela i två eller tolv bitar. Dela varje bit i tre bitar och rulla varje liten bit till lagom längd efter storlek på brödet. Fläta ihop längderna tre och tre och lägg i avlånga formar. Låt jäsa under duk 30-40 min. 
Sätt ugnen på 225*
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över vallmofrö.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min för småbröden, lite längre tid om du gör de två större bröden.