Monias PizzaPaj

Vi är ganska glada för paj i vår familj som ni kanske har märkt här kommer ett supergott recept på en enkel paj.

Monias Pizzapaj 

4-6 port                 225*

Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 g rumsvarmt margarin
2-3 msk vatten

Fyllning:

4-500 g köttfärs
matfett till stekning
1 hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2-3 msk chilisås
salt, peppar
oregano efter smak
1 dl creme fraiche
150 g färskost t ex philadelphia
3-4 skivade tomater
1 dl riven smakrik ost

Gör så här:
1. Arbeta snabbt ihop ingredienserna till pajdegen för hand eller imatberedare. Tryck u t degen i en pajform, ca 30 cm i diameter. Låt vila kallt ca 15 min. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
2. Fyllning: Hetta upp matfettet i en stekpanna. Fräs färsen. Tillsätt lök och vitlök. fräs ett par minuter. Häll i chilisås, smaka av med salt o peppar. Smaka av med oregano och tillsätt creme fraich och färskost.
3. Häll fyllningen i pajskalet, täck med tomater och riven ost. grädda mitt i ugnen till ytan fått fin färg, ca 15 min.

Lycka till!!

#1 - - Karin W:

Vad mycket gott du har här då!

Hur kan jag ha missat dig? Tittar in igen!

#2 - - Anonym:

hoppsan...kollade min blogg idag 6!!!!! kommentarer..ursäkta!!hm har liksom inte haft tiden...ok lovar bättra mig ,kommer snart tillbaka .håller på att laga en fiskgryta o dricker lite vitt vin till detta nu. Så det kan bli några rader senare.Kramis Lotta Potta.

#3 - - Anonym:

Hej och gokväll..på begäran har jag nu skrivit av mig på min blogg...kram Lotta