Italiensk Festkyckling

Lördagskväll med andra chansen på tv, då vill man gärna ha extra god mat och här kommer ett riktigt höjdar recept, mums.

Italiensk Kyckling med örtpotatis

4 pers

600 g kycklinglårfilé
250 g mozzarella
5-6 inlagda soltorkade tomater
8-10 blad färsk salvia
1 msk rivet citroskal
tandpetare
olja till stekning

Sås:
2 dl kraftig kycklingbuljong
1 dl grädde
salt o peppar

Örtpotatis:
7-8 potatisar
2 msk olivolja
1 dl hackade blandade örter, t ex salvia,persilja o basilika

Servering:
Tomatsallad

Gör så här:
Sätt ugnen på 200*. Vik upp filéerna. Skiva mozzarellan och finstrimla de soltorkade tomaterna. Fördela osten, tomaterna, salvian och citronskalet över filébitarna och vik ihop dem. Fäst med tandpetare och krydda med slat o peppar.
Tvätta och dela potatisarna på hälften (Jag köpte små potatisar på burk). Hetta olivoljan i en stekpanna och stek potatisen med snittytan neråt på hög värme tills den fått fin färg. Vänd potatisen, salta o peppra ordentligt och sätt in i ugnen ca 30 min. Strö över de färska kryddorna innan servering.
Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek filéerna på medelvärme 3-4 min på varje sida. Ta upp filéerna och håll dem varma (jag tyckte de blev dåligt klar så jag stekte färdigt dem i ugnen).
Koka ur pannan med buljongen och grädden till en simmig konsistens. Smaka av med salt o peppar och servera till potatisen, kycklingen och en tomatsallad.

Lycka till!!