Fredagskaka

Jaha då har jag gjort mitt när det gäller fredagskaka, ialla fall för ett tag.
Här kommer receptet.

Zebramuffins    

ca 12 st

125 g smör eller margarin
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjölk

Fyllning:
ca 36 mörka chokladplattor t ex noblesse (jag hade de vanliga ljusa)

Dessutom behövs
amerikanska muffinsformar i mediumstorlek

1. Sätt ugnen på 200*
2. Smält matfettet och ställ åt sidan att svalna.
3. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
4. Vispa samman äggen och mjölken helt lätt och vänd ner de torra ingredienserna. Vänd sist ner matfettet och rör samman till en slät smet.
5. Lägg en liten klick smet i varje form och lägg på en chokladplatta. Varva på detta sätt smet och tre plattor i varje form. Avsluta med en klick smet.
6. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 20 min.

Lycka till!



Receptet är från tidningen Allers
#1 - - malin:

jag sakna fredag kakan i dag... snyft