Läckra limpor med filmjölk och solroskärnor, Gott rågsiktsbröd

Läckra limpor med filmjölk och solroskärnor  2 st                               Ugn 175*

2 dl rostade solroskärnor (finns färdigrostade att köpa)
50 g jäst
3 dl filmjölk
2 dl vatten
4 msk olja
½ dl honung
2 tsk salt
4 dl rågsikt
ca 10 dl vetemjöl

1. Smula sönder jästen i en bunke. Värm filmjölk och vatten fingervarmt. Häll lite av vätskan över jästen så att den löser sig. Tillsätt oljan, honungen, saltet och nästan alla solroskärnorna (spara några till garnering) smat resten av degvätskan.
2. Rör ner mjölet lite i sänder, spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den släpper bunken. Låt jäsa i 30 min.
3. Dela degen i två lika delar, knåda delarna ordentligt. Gör två fina limpor och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Låt dem jäsa ytterliggare ca 30 min.
4. Pensla bröden med uppvispat ägg, snitta dem med kniv och strö över rederande solrosfrö och grovsalt. Grädda i ca 35 min.

Gott rågsiktsbröd 2 st

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ dl sirap
2 tsk salt
750 g rågsikt

1. Smält smör och tillsätt mjölk, värm till 37 *.
2. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt degvätska, lös upp jästen.
3. Häll i sirap, salt och allt mjöl utom 1 dl som sparas till utbakningen.
4. Arbeta degen kraftigt.
5. Jäs övertäckt i ca 40 min.
6. Knåda degen smidig och dela i två bitaroch forma till två limpor.
7. Låt jäsa under duk ca 30 min.
Grädda på nedersta falsen 30-40 min i 200*

Lycka till!!!

#1 - - Lena:

Det verkar bra recept :) det ser gott ut