Slottsstek

Söndagsmiddag denna helgen blev Slottsstek, mums. Tyvärr slog senildemensen till igen och jag glömde ta foto så jag har fått fotografera makens matlåda.

6-8 port

ca 1 kg benfritt nötkött tex, fransyska
1 ½-2 msk margarin
1 ½ tsk salt
2-3 gula lökar
2-3 morötter (jag tar många fler för jag bryner dem för sig själv när steken är färdig och server dem till maten)
5-6 kryddpepparkorn
5-6 vit- eller svartpepparkorn
1 lagerblad
6 ansjovisfiléer
1 msk vinäger
1 msk sirap eller farinsocker
2-3 dl vatten

Sås:
6 dl vätska (sky+vatten ellergrönsaksspad)
½ -1 köttbuljongtärning
3 msk vetemjöl
1 dl grädde
lite vinbärsgelé
soja

Gör så här:
Bryn steken i fettet i en stekgryta, runt om och långsamt så det blir en vacker stekyta. Salta den brynta steken och lägg ner de skalade och delade grönsakerna samt kryddor och övriga ingredienser, späd med hälften vattnet och efterstek under lock på svag värme, ös under tiden steken med resten av vattnet. Ungefärlig tid för efterstekning är 1½ timme (jag lät steken ligga i längre) Stick mot slutet in en köttermometer i köttet och det är klart när den visar 75*.
Tag upp steken och låt den ligga vila i aluminium folie medan såsen görs.
Sila och mät upp skyn, tillsätt vatten eller grönsakspad, samt köttbuljongtärning. Vispa ut mjölet med lite av vätskan till en slät redning. Koka upp skyn och rör ner redningen, låt koka 3-4 min. Tillsätt grädde, gelé och soja, smaka av.

Skär steken i tunna skivor och servera med kokt potatis, kokta grönsaker, inlagd gurka och gelé.

Smaklig måltid!

Tjingeling!