Kanelbullar och Vaniljbullar

Mmmmmm så gott det är med nybakta bullar, kände att det är dags att börja fylla frysen (avfrostade igår blev genast massor av plats) så idag blev det ca 90 bullar, hälften vaniljbullar och hälften kanelbullar. Hittade ett nytt recept i min pärm som jag inte provat innan, blev kanonbra.

Kanel eller vaniljbullar

ca 45 st

50g jäst för söta degar
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör eller margarin
1 ägg
1 1/4 dl vit baksirap
½ tsk salt
1 tsk nystött kardemumma
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör eller margarin
1 dl socker
2 msk malen kanel

eller

Fyllning:
150 g smör eller margarin
ca 1,15 dl strösocker
1½ msk vaniljsocker

Pensling:
1 Ägg
Pärlsocker

1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den fingervarma mjölken. Rör om tills jästen är upplöst.
2. Klicka ner matfettet och tillsätt därefter ägg, sirap, salt och kardemumma (jag uteslöt kardemumman eftersom jag även gjorde vaniljbullar). Rör om.
3. Tillsätt ca 1 l av vetemjölet och rör snabbt samman till en slät men lös deg. Täck med en bakduk och låt jäsa i ca 30 min.
4. Blanda ner det sparade vetemjölet och knåda samman till en blank ock smidig deg.
5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två lika stora bitar. Kavla ut dessa rektangulära.
6. Blanda samman ingredienserna till fyllningen och bre ut massan jämt över degplattorna. Rulla samman från långsidan och skär upp i skivor.
7. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt och ställ dem att jäsa till knappt dubbel storlek, vilket tar ca 40 min. Sätt ugnen på 250*
8. Pensla de färdigjästa bullarna med lätt uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen ca 7 min

Verkligen supergoda!