Majsbröd

3 dl majsgryn (polenta)
5 dl kokande vatten
4 dl filmjölk
50 g jäst
3 msk olivolja
1½ tsk salt
½ dl flytande honung
1½ dl majskorn från burk
ca 14 dl vetemjöl special

Garnering:
majsgryn

1. Lägg grynen i en skål och häll över det kokande vattnet. Rör om och låt svalna till ca 50 grader. Blanda ner filmjölken och smula därefter ner jästen. Tlllsätt olja, salt, honung och majskorn. Arbeta in mjölet och arbeta degen smidig. Låt jäsa i 40 min.
2. Sätt ugnen på 200*
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i två delar och rulla ut dem till längder. Skär varje längd i tre delar på längden och lägg dem på bakplåtspapper. strö över majsgryn. Låt jäsa 25 min.
4. Grädda i ugnen i ca 15 min (jag utökade tiden till ca 30 min eftersom jag gjorde två stora bröd)
5. Detta bröd är godast när det är nygräddat. När brödet är någon dag gammalt är det mycket gott att rosta.

Lycka till!



Hmm ja så var det ju det där med glömskan, som ni ser så glömde jag garnera med majsgryn.