Fredagkväll..........

........ja den blev inte som planerat. Tjabbe skulle iväg (hade jag glömt), Jesper skulle helt plötsligt på disco, som han absolut inte skulle till i eftermiddags. Nu var ju frågan hur mycket pengar skulle med???? Vi var inte riktig på samma nivå där, jag och sonen. Inträdet kostade ju bara 20 kr och då tyckte Jeppe att det blev lagom att ha med sig 120!!!!! för man var ju tvungen att handla godis och dricka, FÖR HUNDRA KRONOR?????? Ja vad ska man annars göra på disco? Dansa kanske, tyckte jag............hur det gick? jodå Jesper gick lycklig på disco med bästa kompisen och 120 kr på fickan. Jippiiiiiii jag och Nellie fick en tjej kväll och turligt nog med Nellie´s favoritmat.

  Inbakad kycklingfilé med potatisgratäng

ca 900 g  kycklingfilé       Dela kyckling fileén i 2-3 bitar varierande på hur stora de är. Salta och peppra och bryn i ugnen 
                                             på 225* tills de är genomstekta
1 frp vitlöksost
1 frp färdig smördeg        Snitta fileérna och fyll med vitlöksosten och baka in dem i en bit smördeg.
Ägg att pensla med         Pensla alla paketen med det uppvispade ägget och in ugnen. Grädda tills alla "paketen" är 
                                             gyllenbruna.

Krämig potatisgratäng med vitlök och ost  4 port

ca 1 kg  mjölig potatis
2 dl riven ost
2 dl stark grönsaksbuljong
2 dl vispgrädde (jag använder matlagningsgrädde)
1 vitlöksklyfta
salt o peppar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225*
2. Skala potatisen och skär den i tunna skivor.
3. Varva potatis och ost i en ugnsäker form. Salta och peppra mellan lagren.
4. Blanda buljong och grädde med krossad vitlök och häll över potatisen.
5. Sätt in formen i ugnen och grädda ca 50 min tills potatisen är mjuk och gratängen har fått fin färg.

Lycka till!!



Eftersom Nellie fullkomligt älskar Bearnaisås hade vi det till.

Så var det ju Jespers pengar också, grabben kom hem med 90 kr han hade bara köpt en dricka, ha ha ha.